
ספריית מערכים שנכתבו במרכזים
ספריית המערכים מחולקת לנוחיותכן לפי שלל נושאים:
1. ספריית מעגל השנה
2. ספריית בין אדם לחברו
3. ספריית סיפורי חז"ל
4. ספריית פרקי אבות
5. ספריית שונות
6. ספריית דמויות
אפשר לבצע חיפוש לפי נושא ע"י לחיצה על 2 המקשים ctrl+f
ספריית מעגל השנה
זמן ומועד | תוכן השיעור | קהל היעד | נכתב ע"י מרכז: | קישור |
יום הכיפורים
| סליחה, כפרה, תשובה, יום הכיפורים |
| הוד השרון | |
חידון בנושא יום הכיפורים | ט-יב | קריית שמונה | ||
סוכות | חג הסוכות, אושפיזין, ארבעת המינים, מושגים לחג | א-ג | הדר חיפה | |
המירוץ לסוכה, אושפיזין, מושגי החג | ד-ו | הדר חיפה | ||
חדר בריחה לסוכות, דאבל, מושגי החג |
| תכלת נתניה | ||
חשוון | תפילת הגשם |
| בית שמש | |
גשם, תפילה, הודיה |
| מצפה רמון | ||
גשם, חוני המעגל, תן טל ומטר, סיפורי חזל | א-ג | דימונה | ||
חג הסיגד | משמעות חג הסיגד, ירושלים, געגועים לארץ ישראל, העליה מאתיופיה |
| הדר חיפה | |
המסע לארץ ישראל | א-ו | בית שמש | ||
קבלת השונה, עליה מאתיופיה, חג הסיגד | גן-ד | לוד | ||
יא חשון- רחל אמנו | שבו בנים לגבולם, רחל אמנו, מקס נורדאו, ציונות | ג-ח | מיתר | |
יב חשון- יום רצח רבין | תרבות המחלוקת |
| חל"ד | |
חנוכה
| גבורה אישית, חג החנוכה |
| לב השרון | |
גבורת הרוח, מכבים, חנוכה | ד-ו | יחד הרצליה | ||
איזהו גיבור?, גבורת הרוח, מכבים, מנהיגות, חנוכה | ד-ו | אופקים |
| |
יהודה המכבי, סיפור נצחון המכבים את היוונים, גבורה | א-ב | בית שמש |
| |
חנוכה, סיפור החג ומנהגיו, גבורה, בימים ההם בזמן הזה | ז-ח | בית שמש |
| |
י בטבת | משמעות יום עשרה בטבת |
| לוד | |
טו בשבט | קיימות, יהדות ואיכות הסביבה, טו בשבט |
| בית שמש | |
תחנות פעילות, לטו בשבט, שבעת המינים, כי האדם עץ השדה | א-ב | מרכז קצרין גולן | ||
ארץ ישראל, הרב קוק, טו בשבט, ארץ ישראל, ערים בארץ | א-ב | לוד | ||
חוני המעגל, עצים, טו בשבט | א-ו | רעות רמת גן | ||
טו בשבט, סבלנות, תהליך, פנימיות | ז-י | מרכז קצרין גולן | ||
חודש אדר | שמחה, נתינה, חודש אדר, דסי רבינוביץ', מנהיגות |
| הוד השרון |
|
פורים | מנהגי החג, מגילת אסתר |
| הדר חיפה | |
פורים |
| קרית אונו | ||
מגילת אסתר, אחדות, מצוות חג הפורים | ג-ו | מרכז קצרין גולן |
| |
מחזה פורים |
| תכלת נתניה |
| |
שעשועון וסרטון לחג הפורים | א-ו | תכלת נתניה |
| |
פעילות לחג הפורים מלוה בסרטונים | א-ו | חל"ד |
| |
שמחה אמיתית, פנימיות וחיצוניות, חודש אדר, מצוות פורים, נתינה, ארבעת הממים | ז-ח | מרכז גולן קצרין |
| |
פסח | יציאה לחרות, יום הולדת של העם |
| הדר חיפה | |
יציאת מצרים |
| לב השרון |
| |
כאילו הוא יצא ממצרים, סדר ליל הסדר, חגים, חירות | א-ב | דימונה |
| |
בן חורין, חירות, פסח, חופש אמיתי | ג-ו | שוהם |
| |
יום השואה | מיום השואה ליום העצמאות |
| לוד | |
אנטישמיות |
| שוהם | ||
סיפורו של לוליק, הרב לאו, מנהיגות, יום השואה, עם ישראל, גבורה | ב-ד | מרכז קצרין גולן |
| |
יום הזכרון | מיום הזכרון ליום העצמאות, חשיבות הזכרון |
| לוד | |
מעבר מיום הזכרון ליום העצמאות, משמעות המדינה, זכרון הנופלים, אלירז פרץ |
| דימונה | ||
יום העצמאות | עליות לארץ |
| אופקים | |
ארצנו הייחודית |
| כפר סבא | ||
מנהיגים, 70 לישראל, בן גוריון, חנה סנש |
| רעות רמת גן | ||
ארץ ישראל מימי האבות ועד היום |
| שדרות | ||
המנון התקוה-לגנים |
| שוהם | ||
המצאות ישראליות, 70 שנה, משחק קטאן |
| תכלת נתניה | ||
ארץ ישראל במנהרת הזמן |
| בית שאן | ||
עליה שניה, ערבות הדדית, נתינה למדינה, תוצרת כחול לבן | ז-ח | בית שמש |
| |
עצמאות וחירות, להיות עם חופשי | ז-ח | בית שמש | ||
ל"ג בעומר | כבוד |
| שוהם | |
לג בעומר |
| מגדל העמק | ||
ספירת העומר ולג בעומר |
| קרית אונו | ||
כבוד לזולת, ספירת העומר, לג בעומר |
| ראש העין | ||
יום ירושלים | חשיבותה ומרכזיותה של ירושלים |
| בית מוריה | |
טקסט להצגת יום ירושלים |
| לב השרון | ||
מקומות בירושלים |
| מעלה אורה מעלה אדומים | ||
חידון ירושלים |
| רמלה | ||
שבועות | מגילת רות |
| מעלה אורה מעלה אדומים | |
תשעה באב | שנאת חינם ואהבת חינם |
| בית שמש | |
אחדות |
| דימונה | ||
אהבת חינם | גן-ד | בית שמש | ||
מערכים לאורך השנה | מערך לכל חג ומועד |
| "יחד" הרצליה | |
השבת | מהות השבת, משפחה, עצירה | א-ד | בית שמש |
ספריית בין אדם לחברו
שם השיעור | עוסק בנושאים: | קהל היעד: | נכתב ע"י מרכז: | קישור לשיעור ולעזרי הפעילות |
ניהול קונפליקטים | פתרון קונפליקטים בכיתה ובבית |
| בית מוריה באר שבע | |
דיבור טוב | לשון טובה, לשון רעה |
| חל"ד | |
תקשורת בונה | תקשורת בין חברים |
| תכלת נתניה | |
כמים הפנים לפנים | תקשורת, בין אדם לחברו, השתקפות | גן | קרית מלאכי | |
עץ התפוחים | הטוב שבכל אדם, חברות, ערבות הדדית | ג-ד | שוהם | |
ערבות הדדית בימי קורונה | ערבות הדדית, חור בספינה , אחריות ,אכפתיות | ג-ו | חל"ד |
ספריית סיפורי חז"ל
שם הסיפור | עוסק בנושאים | קהל היעד | נכתב ע"י מרכז | קישור לפעילות ולעזרים: |
דלתות ניקנור | נתינה, בית המקדש, תרומה | גן- א | שוהם | |
הלל ושמאי | ניהול קונפליקטים | א-ג | יחד הרצליה |
|
ספריית פרקי אבות
שם השיעור | פירוט התוכן | קהל היעד | נכתב ע"י מרכז: | קישור לפעילות |
איזהו עשיר? השמח בחלקו | ייחודו של אדם, שמחה בחלקי | א-ג | קרית מלאכי | |
| פרקי אבות, הסתפקות המועט, איזהו עשיר | א-ג | דימונה |
ספריית שונות
שם המערך | פירוט התוכן | קהל היעד | נכתב ע"י מרכז: | קישור לפעילות: |
הכנה לקבלת החומש | טוב לי תורת פיך, סופר סת"ם |
| מצפה רמון | |
מערך לחודש הספר העברי |
|
| טבריה | |
כיבוד הורים | ערך המשפחה, כיבוד הורים, יום המשפחה |
| גבעתיים | |
ערך המשפחה, הכרת תודה, יום המשפחה |
| לוד | ||
כיבוד הורים | א-ד | טבריה | ||
החופש הגדול | הכנה לחופש הגדול, ניצול זמן, מודעות וזהירות |
| דימונה | |
ניצול זמן, חופש, הנמלה והצרצר |
| טבריה | ||
חופש, ניצול זמן |
| כרמיאל | ||
לוחופש, הזמן קצר והמלאכה מרובה, ניצול זמן |
| תכלת נתניה | ||
פעילות תחנות, ניצול זמן | ג-ו | שוהם |
| |
מנהיגות | המלך צב צב, מנהיגות, ישרות | ג-ו | שוהם | |
זהות יהודית | זהות, הגדרת מיהו יהודי, שייכות, עם ישראל | ה-ו | מעלה אדומים | |
חלוציות בימי קורונה | דמויות מנהיגות, מהי חלוציות, חלוציות 2020. | ה-ו | חל"ד |
ספריית דמויות
מאגר דמויות עם שלל דמויות להכנת שיעורים
שם המערך | פירוט תוכן | קהל היעד | נכתב ע"י מרכז | קישור |
אברהם אבינו | בגמילות החסדים של אברהם, הכנסת אורחים ואמונה.
| כיתות א-ד | אל עמי, מעלות | |
גבורה להיות שונה- חוסן נפשי.
| כיתות ג | נחלת שי מודיעין | ||
הכנסת אורחים
כולל הצגה. | כיתות א-ו | מדרשת בית שמש | ||
הכנסת אורחים ובמידת החסד משחק דומינו חסד מעוצב כולל הצגה |
כיתות א-ו |
מרכז זהות גולן קצרין |
| |
אהרון הכהן | שיעור זה עוסק באהרון הכהן ובמידתו המיוחדת- משכין שלום. כולל יצירה | גנים- תיכון | נחלת ש"י מודיעין | |
הווי מתלמידיו של אהרון- אוהב שלום ורודף שלום. | כיתות ג-ד | מיתר בלב מיתר | ||
אליעזר בן יהודה
| החייאת השפה העברית. תחילת הציונות. כולל הצגה | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
שיעור המשך לשיעור הקודם, השיעור מזכיר את דמותו של אליעזר בן יהודה ותרומתו החשובה לשפה העברית. | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
השיעור מסביר על מקורה של המילה 'עברית' | כיתות ג' | נחלת שי מודיעין | ||
אסתר המלכה
| שליחות ואחריות לאומית ונוגע גם באחריות בחיי היום יום. | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
ביאטה ברגר | השיעור עוסק תכונות של חמלה, עזרה לזולת, אחריות ועשייה למען האחר | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
דוד בן גוריון | העשייה והיוזמה. כולל התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
חלוצות, התמודדות עם קשיים, חזון. כולל התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
דוד המלך
| גבורה רוחנית, אמונה, עזרת ה' במלחמה. ניצחון בזכות הרוח. כולל התאמה לחינוך מיוחד
| כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
מנהיגות ובחירת מנהיג בעמ"י
| כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
גבורה וחוזק ביחד עם רגישות ועדינות. תכונות שאיתם הנהיג דוד את עם ישראל.
| כיתות ה-ו | בית מוריה באר שבע | ||
יוצא בגבורה להילחם עם גוליית וגם משורר התילים. המשך השיעור נוגע בדמותם של גיבורי עם ישראל בדורות שלנו- פצועי צה"ל | חטיבה | מעלה אורה מעלה אדומים | ||
דסי רבינוביץ | הנתינה , הפצת השמחה לאחרים, נתינה ועזרה. | כיתות א-ג | המדרשה לתרבות יהודית דימונה | |
כוחה של השמחה והתרומה שלה לחיים שלנו ולאחרים הסובבים אותנו. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | ||
הלל הזקן | סבלנות ואורך רוח והחשיבות של להאיר פנים ולא לכעוס. כולל התאמה לחינוך מיוחד, | כיתות א-ו | בית מוריה באר שבע | |
הנרייטה סולד | אכפתיות, נתינה, עזרה לזולת ועוד. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
הרב לאו | מידות הגבורה, היאחזות בחיים יהודיים, שמירה על תקווה וצמחיה מחדש. כולל הצגה | כיתות ב-ג | המדרשה לתרבות תורנית דימונה | |
הרב קרליבך | שיעור זה עוסק במידת האהבה המיוחדת שהייתה לרב שלמה קרליבך וכיצד אפשר ללמוד ממנו לחיי היום יום. | כיתות ד-ו | המדרשה לתרבות תורנית דימונה | |
הרמב"ם
| השיעור נוגע בכך שהתורה לא מנוגדת לחיי החומר אלא ההיפך. התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ד-ו | בית מוריה באר שבע | |
המשך השיעור הקודם הכרות הרמב"ם ואמרותיו בנושאים שונים התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ד-ו | בית מוריה באר שבע | ||
שיעור זה עוסק בדמותו של הרמב"ם, הכרת קורות חייו ולימוד על משנת הבריאות של הרמב"ם. | גנים- חטיבה | נחלת ש"י מודיעין | ||
עבודת המידות של הרמב"ם- דרך האמצע וחשיבות של התבוננות פנימית והתקדמות. | חטיבה | מעלה אורה מעלה אדומים | ||
זאב וילנאי
| אהבה לארץ ישראל ובתרומה למדינה כולל התאמה לחינוך מיוחד. | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
אהבה לארץ ישראל ובהכרתה דרך אמירתו של זאב וילנאי- אין אהבה בלי ידיעה. כולל התאמה לחינוך מיוחד. | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
חנה סנש | אהבת ארץ ישראל ומסירות להתיישבות למרות הקשיים | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע |
|
יאנוש קורצ'אק (בשמו היהודי- הנריק גולדשמידט) | ובלימוד על השואה דרך סיפור חייו ובית היתומים שלו. כולל התאמה לחינוך מיוחד. | כיתות א-ו | בית מוריה באר שבע | |
יהודה המכבי | מנהיגות, תושייה, חוכמה, אמונה | כיתות א-ו | נחלת ש"י מודיעין | |
יוני נתניהו | תולדות חייו והבחירות שעשה בצמתים של חייו, שבהן עם ישראל ותרומה לעם ישראל היו שיקול מרכזי. השיעור מספר גם על מבצע אנטבה. | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
מבצע אנטבה
כולל הצגה. | כיתות ג-ו | המדרשה לתרבות תורנית דימונה | ||
יצחק ורבקה | יצחק – מסירות, גבורה, היאחזות בארץ. רבקה -חסד ונתינה. | כיתות ג' | מעלה אורה מעלה אדומים | |
יצחק רבין | 'תרבות המחלוקת' וכיצד אפשר לחיות ביחד למרות השוני בינינו, זאת, מתוך ציון יום הזיכרון לרצח יצחק רבין. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
משה מונטיפיורי
משה מונטפיורי
| משה מונטפיורי והתרומה שלו ליישוב ירושלים. כולל הצגה כולל התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
דרכי הנתינה של מונטפיורי- צדקה, חסד ודאגה לפרנסה. כולל התאמה לחינוך מיוחד | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
מונטפיורי והעזרה שלו ליהודי העולם. | כיתות א-ו | מדרשת בית שמש | ||
משה רבנו
| שיעור זה עוסק בדמותו של משה רבינו בתחילת חייו במנהיג ובתכונות שבזכותם נבחר למנהיג. | כיתה ג |
מיתר
| |
השיעור מתמקד בלימוד על מידת הענווה. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | ||
נוח | נוח הבונה את התיבה ומנסה לשכנע אנשים נוספים להיכנס. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
נעמי שמר | התגברות על קשיים למען ארץ ישראל. | כיתות ד-ו | מדרשה לתרבות תורנית דימונה | |
עדי אלטשולר כנפיים של קרמבו | נתינה ותרומה לזולת, ולבעלי מוגבלויות | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
עופר בן דור ובזה נבבה- התמודדות עם מוגבלויות. | התמודדותם של אנשים בעלי מוגבלויות ובתרומה של עזרה ונתינה להם | כיתות ד-ו | מדרשה לתרבות תורנית דימונה | |
רבי אריה לוין
| ובהתייחסותו לדברים קטנים ולאלו שלא מוערכים בחברה.
| כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | |
יחס לחלשים ,אסירים, פצועים, חולים בגוף ובנפש. כולל התאמה לחינוך מיוחד ושאלות פיצוחים | כיתות ג-ו | בית מוריה באר שבע | ||
גמילות החסדים השונים שלו. | כיתות א-ג | מדרשה לתרבות תורנית דימונה | ||
דמותו של רבי אריה לוין כגומל חסדים
| כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | ||
רבן יוחנן בן זכאי | דמותו של רבי יוחנן בן זכאי, ובמנהגים לזכר חורבן הבית | כיתות א-ו | נחלת ש"י מודיעין | |
רבי ישראל הכהן מראדין (החפץ חיים) | שיעור זה עוסק בכוחו של הדיבור לשנות ולהשפיע, לטוב ולרע.
| כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
רבי עקיבא | מצוות ביקור חולים שלימד את תלמידיו. | כיתות א' | מעלה אורה מעלה אדומים | |
"ואהבת לרעך כמוך" רבי עקיבא התחיל ללמוד בגיל מאוחר והשקיע כדי להגיע לגדולתו. | כיתות ג-ו | מדרשה לתרבות תורנית דימונה | ||
מהחלטתו ללכת ללמוד תורה ונחישותו לעשות כך למרות גילו ועד לרגע שבו מסר את חייו למען התורה. | כיתות א-ו | נחלת ש"י מודיעין | ||
צדקה ומצוות הצדקה
| כיתות א | מעלה אורה מעלה אדומים | ||
"ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט) זה כלל גדול בתורה" ובהבנה מהי אהבה ומהי חברות אמיתית. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | ||
רבי שמעון בן שטח | מידת היושר כפי | כיתות א | מעלה אורה מעלה אדומים | |
רות המואבייה | במידת החסד המובילה את המגילה. | כיתות ב-ו | בית מוריה באר שבע | |
רחל אימנו
| וויתור המערך ממחיש בצורה מיוחדת וחווייתית את מידת הוויתור של רחל. כולל עזרים ,מעוצבים להדפס | כיתות א-ו | זהות הדר חיפה | |
סיפור הנישואין והוויתור ומנכיח את מידת הוויתור בחיי הילדים… | כיתות א-ו | נחלת ש"י מודיעין | ||
בתולדות משפחת יעקב ובהיותה רחל 'קבורה על אם הדרך' מתפללת על בניה. | כיתות ד-ו | מיתר בלב מיתר | ||
סיפור חייה של רחל אימנו , מנהיגות וותרנות | כיתות ד-ח | מעלה אורה | ||
מידת הוויתור כפי שנלמדת מרחל אימנו. | כיתות א-ז | מרכז זהות גולן קצרין | ||
רחל המשוררת | כוח הרצון לתרום ליישובה של ארץ ישראל בחקלאות או בשירה. | כיתות ד-ו | בית מוריה באר שבע | |
רחל ינאית בן צבי | במסירות לבנות את הארץ, השיעור כולל בתוכו את הסיפור האיש שנטע ל70 שנה.
כולל הצגה | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
רחמים מלמד כהן | בתקופה שלפני היותו חולה, כשהיה שקוע בעשייה למען עם ישראל ובאופטימיות שהמשיך בה גם לאחר גילוי המחלה. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
תומס אדיסון | תכונות שאפשר ללמוד ממנו ומסיפור חייו. השיעור נוגע בהתמודדות עם קשיים, התמדה ותרומה לאחר. | כיתות א-ו | מדרשת יפעת יפו | |
שיעור פתיחה +הלל הזקן | הסבר על המושג אגדות חז"ל. סבלנותו של הלל.
| כיתות א | מעלה אורה מעלה אדומים | |
שיעור פתיחה | השיעור עוסק באנשים שבוחרים להיות אנשים גדולים. | כיתות א-ג | המדרשה לתרבות תורנית דימונה | |
דוגמא אישית ולימוד מדמויות גדולות.
| כיתות א-ג | מדרשת בית שמש | ||
מנהיגות | במנהיגות ובתכונות המתאימות למנהיג. בכיתות הנמוכות – מנהיגים שונים בעם ישראל. | כיתות א-ו | תכלת נתניה | |
מונופול דמויות מופת | מערך פעילות, משחק מונופול הכולל בתוכו מפגש עם דמויות שונות. | כיתות ג-ו | מדרשת בארי רעננה | |
דמויות מופת | מערך שיעור כללי העוסק בדמויות מופת שונות בעם היהודי | חטיבה | מדרשת בארי רעננה |